How to get started

Jag tänkte att det skulle vara intressant  att berätta hur det gick till när jag bestämde för att flytta, vad jag behövde att tänka på och vilka kostnader som kan förväntas.
 
Först och främst så behövde jag en kontakt i Vietnam, så jag sökte runt lite och frågade vilken som var bäst och då kom jag fram till "VietHome Agency" och det var inga problem där, jag sa vad jag ville och frågade hur det skulle gå till. Det var lätt kommunikation och snabba svar, på en gång så började dom skicka olika lägenheter som jag kunde välja mellan. Medans vi gjorde detta så gick jag även till Vietnamesiska ambassaden i Stockholm för att få mitt Visum, man kan välja mellan 60 dagar och 90 dagar, om jag minns rätt så kostar det 600/750kr och det tog mig 2 dagar att få visumet (obs! man kan endast betala kontant).
 
Men när visumet var fixat och jag hade flera lägenheter att välja mellan så fick jag även frågan om jag ville köpa men moppe (ska ta kort på min och lägga upp idag om jag hinner) och det rekommenderar jag starkt, för den används ofta. Och som liksom lägenheten så frågade dom efter prisklass, stil, automat/manuell osv. Efter jag hade valt min lägenhet och moppe så var allting klart, bara att packa! Beroende på vilket flyg man tar så skiljer det mycket vilken gratis vikt man får transportera. 
 
Vad jag rekommenderar att ta med er är:
Lätta kläder (man har i princip alltid sandaler, shorts och t-shirts)
Sängkläder (Jag tog med mitt täcke och lakan eftersom täcke i Vietnam kostar runt 2000 kr)
Router så jag minskar kostnaden att skaffa internet
Xbox (Beroende på vad du ska göra här så kan det vara skönt med någon underhållning vid sega dagar.
 
Så med  visumet, lägenhet, moppe och packningen klar så är du redo att flyga iväg! När jag kom fram så blev jag upphämtat av min agency som körde mig till min lägenhet och visade hur allting funkade. VietHome Agency tar inte heller några avgifter så allt dom hjälper till med är gratis såsom upphämtning och visning hur allt funkar i lägenheten.
 
Boende kostnad skiljer sig beronde hur man vill leva. Jag har ju en två rums lägenhet (kolla in mitt inlägg "Welcome to my crib" för att se hur dte ser ut) i ett lite dyrare område och då betalar jag 2500 kr i månaden, det finns mycket billigare lägenheter och det finns mycket dyrare lägenheter/villor. En moppe kan ni få för ca 2000kr men priset skiljer sig om ni vill har nyare model osv, min kostar 9000 kr och den är helt ny)
Vad ni kan förvänta er att mat/underhållning kostar så får man en 2l läsk ca 5kr, en full tank till moppe ca 17kr, billig mat ca 10 kr, medeldyr mat 30kr och lyx mat ca 70-100 kr. Kött och annat är också väldigt billigt men det har jag inte så stor koll på just nu.
 
Kan kommer göra fler inlägg där jag ger tips på olika ställen och vad man kan göra i Vietnam.
Undrar ni något så är det bara att kommentera så ger jag svar.
 
Talk to ya'll later!
Kategori: Allmänt Taggar: Getting started, Vietnam, flytta utomlands, kostnader;
Rabowac:

Imma join your crib mate, you ain't got no choice!

Svar: Brah, you're welcome anytime!
Christian "Cee" Mörner

din bästa lillasyster:

kolla upp de jag sa, kläder/skor/väskor!

Svar: Snaaaaaaaart
Christian "Cee" Mörner

A.M.:

Riktigt spännande att läsa, kommer definitivt läsa mer! Kolla gärna in min blogg om du hinner!

Svar: Det är en sån här kommentar jag vill vakna upp till varje morgon! Kollade in din blogg och till skillnad från de typiska bloggar som det kryllar av så var din faktiskt rolig att läsa, du har fått en stamkund :)
Christian "Cee" Mörner

Kommentera inlägget här: